Det finns ingen lag som någonsin kan ta dina drömmar ifrån dig

Klockan är 15:13 och jag ligger fortfarande i sängen och ser på film. Det vart en sån dag idag. Jag kom hem sent igår efter att ha varit på en storseans i Gävle med Pehr Trollsveden, som var helt fantastisk. Det vart mycket skratt, känslor och ett grymt utfört arbete av mediumet själv. Det fick mig att tänka att man inte alltid ska lyssna på alla andras åsikter, utan att man ska följa sin magkänsla mer och lita till sin inre röst. Jag gillar honom, mer nu än vad jag gjorde innan jag träffat honom. Jag blev väldigt inspirerad och fick tillbaka den energi som senaste veckorna varit väldigt långt bort ifrån mig. Nya tankar om framtiden, vad jag verkligen vill göra. Även fast det finns tusen, miljoner saker som jag vill göra med mitt liv, hinna med och uppleva, så måste man börja någonstans. Det känns faktiskt aningen tragiskt att jag har haft såna negativa tankar om mig själv och vad jag hittills ådstakommit i mitt liv. Jag har tittat för mycket på vad andra gjort, vad de har lyckats med, vad de har nått för mål, hur långt de kommit i livet. Jag är bara 20 år. Vad har jag bråttom med/till? Vissa tar studenten och slutar skolan när de är 20. Andra har  kanske inte gått i skolan vid den åldern. Andra kanske redan pluggar på högskola direkt efter studenten. Andra kanske klättrar i karriären på sitt arbete. 
 
Jag tog studenten när jag var 17 år. Det betyder att jag började i gymnasiet när jag var 14 år, vilket i sin tur betyder att jag gjorde mitt första preliminära val till gymnasiet när jag just fyllt 14. Vad vet jag då, 14 år gammal, vad jag vill gå i för skola? Inom vilken inrikting? Vad kan jag tänka mig att arbeta med/som? Jag gjorde det enkelt för mig och valde byggprogrammet. Det skulle troligtvis innebära jobb direkt efter studenten och nog hade jag alltid tyckt om att stå med en hammare i handen, bygga ihop egna små konstverk som fågelholkar och liknande, måla och tapetsera, att vara kreativ helt enkelt. Valet av gymnasiet är ingenting som jag ångrar, däremot vet jag nu med mig att det inte är något jag vill arbeta med - just nu. Jag vill jobba nära människor med min förmåga att hjälpa och läka som nog alltid funnits inom mig och det kan vara väldigt många olika yrken. Därför så har jag valt att börja studera i oktober på KomVux. Just nu står sjuksköterska högst upp på önskelistan av mål i livet och drömmar att förgylla. Men vad jag har lärt mig hittills i livet, är inte att man ska veta vad man vill bli när man blir stor, som liten. Man ska ha drömmar, och man ska vårda dem väl, inte skämmas. Oavsett om det handlar om att bli isprinsessa, skådespelare, busschaufför eller civilingenjör. Fortsätt dröm, det får man och det finns inga lagar som någonsin kan ta det ifrån dig. Utan drömmar kan framtiden bli svårare att tyda och målen allt mer suddiga. Tro på dig själv, tro på att du kan, för det kan du. 
 
Må gott
/Hanna


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hanna Olsson - Det är nu som livet är mitt

Hej och välkommen till min blogg! Jag heter Hanna Olsson, 20 år och bosatt söder om Hudiksvall. I den här bloggen kan du läsa om allt ifrån min vardag, jobb, skolgång, vänner, fritid, shopping, inredning och så vidare. Jag brinner för att skriva och tycker om att dela med mig av mina känslor, tankar och mina egna ord. Välkommen för att stanna! Må gott /Hanna

RSS 2.0