Hänsynslösa människor! ÅH!

Måste bara skriva det här inlägget för jag blev helt TOKIG igår när jag var ute och red!

Jag hade ridit i ungefär en timme och det var ca 100 meter kvar till stallet, i en kurva med en liten nerförsbacke framför mig. Jag hade hoppat av Ramona och gått bredvid henne en bra bit bara för att hon skulle få slappna av och gå "fritt". Så precis i den där kurvan (jag går efter en landsväg) så ser jag att det kommer en bil framifrån och samtidigt hör jag att det kommer en bil bakifrån så jag flyttar henne extra mycket mot höger sida för att försäkra mig om att varken vi eller bilarna kommer till skada eftersom de kommer i rätt hög fart. Ramona är trafiksäker - men inte om bilen har släp! Och bilen som kom bakifrån hade hästtransport och den körde bara på, saktade inte ner överhuvudtaget så bilen som kom framifrån fick veja undan in på en liten gårdsplan och Ramona får panik och trampar rakt ner i diket (som var väldigt ljupt) och hon går omkull rejält. Tror ni bilen med hästtransport stannar och frågar hur det gick? Nej nej, hon körd bara förbi, kollade inte ens på mig. Så jävla respektlöst så det finns fan inte! Usch vad less jag blir. När jag sedan kom in i stallet hade jag lagt märke till att hon inte var halt, men jag fick inte röra höger bakben. Hon blödde inte och jag kunde inte se något sår, men eftersom jag inte fick känna kan jag inte säga att jag är 100% säker.

Om man googlar kan man hitta följande på olika hemsidor gällande hästar i trafiken, rättigheter etc. Jag skriver bara med vad som gäller för bilar när man är ute efter vägarna med häst. Vill ni läsa mer om regler gällande detta kan ni gå in på deras hemsidor.

Svenska ridsportförbundet:

Som bilist bör du tänka på att:
  • Sakta in i god tid. De flesta hästar är orädda för bilar, men det kan ju även hända att hästen blir skrämd av något annat och hoppar till.
  • Lämna betryggande avstånd i sidled när du passerar hästen, extra viktigt vid blött eller halt väglag.
  • Hästar tycker ofta att oljud och skrammel är läskigt, så har man last eller släp av något slag bör man vara extra försiktig. Om du stannar bilen och låter hästen gå förbi, vänta med att starta motorn tills det att hästen passerat ordentligt. Ett plötsligt ljud skrämmer ofta mer än ett kontinuerligt. Tryckluftsbromsar eller signalhorn bakom hästen hör till sådan som kan vara förödande.
  • Ge akt på om ryttaren ger tecken till dig som bilförare om att t ex sakta in eller stanna.


  • Agria Djurförsäkring:

    Andra förare av fordon, som t.ex. bil- eller motorcykelförare, har att vara särskilt aktsamma när de möter ett ridekipage i trafik. De har en skyldighet vid omkörning att försäkra sig om att såväl häst och ryttare upptäcker dem. För att uppmärksamma hästekipaget på omkörning bör man då inte använda sig av signalhorn eller andra höga ljudsignaler om kan göra hästen orolig.



    Jag hoppas verkligen inte för deras skull att Ramona blev skadad när jag kommer dit senare.

    Hänsynslösa människor, USCH!

    Hur mycket jag än försöker går det inte att vrida bilden heller.

    Min finaste Ramona



    Kommentarer
    Tove :)

    haha ridit vildhästen idag:) Gick bara bra, skritt & lite trav på andra sidan e4. Hon var lite stel i bakbenen men ingen hälta eller svullnad:D..

    2009-04-02 @ 16:57:28
    URL: http://tovefilin.blogg.se/
    Jennifer

    Alltid trist när folk beteer sig sådär i trafiken! Hänsynslöst.

    2009-04-06 @ 10:39:12
    URL: http://www.dressyrbloggen.se
    Caroline

    Men gud så hemskt! Det är inte meningen att alla ska ha körkort. Om det hade varit min häst så skulle jag typ släppa hästen och försöka slå mig in i bilen.. Hade blivit så arg.

    2009-04-06 @ 18:02:46
    URL: http://calliin.blogg.se/


    Kommentera inlägget här:


    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback

    Hanna Olsson - Det är nu som livet är mitt

    Hej och välkommen till min blogg! Jag heter Hanna Olsson, 20 år och bosatt söder om Hudiksvall. I den här bloggen kan du läsa om allt ifrån min vardag, jobb, skolgång, vänner, fritid, shopping, inredning och så vidare. Jag brinner för att skriva och tycker om att dela med mig av mina känslor, tankar och mina egna ord. Välkommen för att stanna! Må gott /Hanna

    RSS 2.0